Poprawa jakości powietrza w szkołach jest jednym z najważniejszych aspektów dbałości o zdrowie i dobre samopoczucie uczniów oraz nauczycieli. Szczególnie w dobie pandemii, gdy znacznie wzrosła świadomość znaczenia czystego powietrza, nauczyciele powinni podjąć wszelkie możliwe kroki, aby zapewnić jak najlepsze warunki w klasie.
W tym celu warto opracować listę kontrolną kroków, które należy podjąć, aby poprawić jakość powietrza w klasie. Poniżej przedstawiamy 10 kroków, jakie powinien podjąć nauczyciel, aby w sposób efektywny i skuteczny zadbać o jakość powietrza w swojej klasie.
Znalezienie wsparcia ze strony dyrekcji – przekonanie dyrekcji o konieczności poprawy jakości powietrza w klasie, przedstawienie korzyści dla uczniów i pracowników szkoły. Argumenty i przykłady znajdziesz w raporcie poniżej.
Wybranie osób odpowiedzialnych za zmianę – wybór grupy osób, które będą odpowiedzialne za planowanie, koordynowanie i wdrażanie działań mających na celu poprawę jakości powietrza w klasie.
Określenie celu i planu działania – ustalenie konkretnych celów, jakie chcemy osiągnąć oraz planu działań, który pozwoli na ich realizację. Poznaj nasz dział wiedzy, aby dopasować odpowiednio działania.
Stworzenie ankiet przed i po – przygotowanie ankiet, które pozwolą na zbadanie opinii uczniów oraz ocenę skuteczności działań po ich zakończeniu.
Spytać uczniów, co by zmienili – przeprowadzenie rozmów z uczniami, aby poznać ich sugestie i pomysły na poprawę jakości powietrza w klasie.
Zadbać o promocję działań w szkole wśród uczniów i innych nauczycieli – promowanie działań wśród uczniów i innych nauczycieli poprzez plakaty, ulotki, prezentacje, itp. Przykładowy plan znajdziesz w poradniku.
Zaplanowanie budżetu i rozsądne wydawanie pieniędzy – ustalenie budżetu na działania oraz planowanie wydatków zgodnie z ustalonymi celami.
Dobrać odpowiedni sprzęt po konsultacjach ze specjalistami – skonsultowanie się z ekspertami w zakresie doboru sprzętu, który pozwoli na poprawę jakości powietrza w klasie. Gotowe scenariusz zamieściliśmy w poradniku.
Myśleć przyszłościowo – kto i co będzie później robić, kto będzie się opiekował – planowanie działań, które pozwolą na utrzymanie poprawionej jakości powietrza w klasie w przyszłości oraz wskazanie osób odpowiedzialnych za utrzymanie efektów działań.
Prezentować efekt w innych szkołach oraz rodzicom– prezentowanie efektów działań w innych szkołach oraz przed rodzicami, aby promować ideę poprawy jakości powietrza w szkołach oraz propagować gotowe rozwiązania.
Poznaj raport, zawierający opis sposobu naszej pracy oraz wskazówki, pozwalające na skuteczne przeprowadzenie badań jakości powietrza w klasie oraz zastosowanie odpowiednich rozwiązań poprawiających jego jakość.